6 Dôvodov, prečo jesť mliečne výrobky

6 Dôvodov, prečo jesť mliečne výrobky
5. februára 2015 tomasharcarik

6 Dôvodov, prečo jesť mliečne výrobky

Ako prijať dostatok živín z mliečných výrobkov, bez toho aby sa príliš nezvýšil kalorický príjem? Keďže plnotučné mliečne výrobky sú zdraviu prospešnejšie ako tie nízkotučné, majú aj oveľa viac kalórií. Ak potrebujete udržať kalorický príjem a dodať telu dostatok živín z mliečných výrobkov, jedzte nízkotučné výrobky.

Ak vám nezáleži na vašej štíhlej línii a chcete si udržať pevné zdravie, plnotučné mliečne výrobky sú vhodnejšou alternatívou. Ideálne je však konzumovať obe možnosti.

Nízkotučné výrobky majú 6 výhod

Bielkoviny a vápnik

Niektoré mliečné výrobky majú zaujimavú úroveň dvoch vecí, ktoré naše telo potrebuje najviac a to bielkoviny a vápnik. Nízkotučné mlieko, jogurt, tvaroh alebo syr majú vysokú hodnotu bielkovín a vápnika. Sú zbavené prebytočných tukov, takže nezaťažujú žalúdok. Len jedna šálka netučného jogurtu vám dodá tretinu odporúčanej dennej dávky vápnika a tiež 17% predpokladaného denného príjmu bielkovín.

Vitamín D

Mlieko ale aj iné potraviny sú často obohacované o niektoré vitamíny, pretože priemyselným spracovaním sa tieto vitamíny strácaju. Vitamín D patrí medzi nich a je veľmi dôležitý pre správne fungovanie tela. Často krát je zisk a trvanlivosť potravín postavená pred kvalitu a výživovú hodnotu. Následky tohto prístupu nesieme my spotrebitelia a to sa neskôr odrazí na našom zdraví. Výrobcovia preto začali pridávať vitamín D aj do mlieka, jogurtov a iných mliečných výrobkov, často na tomto kroku stavajú svoje marketingové kampane. Naše telo si dokáže vytvoriť dostatok vitamínu D iba v prípade dostatočného slnečného žiarenia, no čo s ľudmi, ktorí tak často nevidia slnko? Pitie nízkotučného mlieka obohateného o Vitamín D je výborný spôsob ako zvýšiť tento vitamín v tele. Vitamín D je dlhodobo známy pre podporu zdravých kostí lepším vstrebávaním vápnika. Bez tohto vitamínu by sa naše kosti rozpadli. Nedávne výskumy ukázali pozitívny vplyv aj pri znížení krvného tlaku a tiež znížení rizika vzniku niektorých druhov rakoviny.

Hustota kostí

Získavanie vápnika z potravín je omnoho vhodnejšie ako suplementovať rôznymi doplnkami výživy. Potraviny sú pre telo prirodzenejšie, dodajú mnoho ďalších vitamínov a nestoja toľko čo suplementy. Jedna Fínska štúdia testovala zmeny v hustote a hrúbke kostí u dievčat od 10 do 12 rokov. Dievčatá v prvej skupine konzumovali stravu doplnenú syrom, v druhej skupine suplementovali vápnikom, a v tretej vápnikom a vitamínom D. Skupina, ktorá jedla syr zaznamenala zvýšenú kostnú hmotu oproti skupinám, ktoré iba suplementovali vápnikom a vitamínom D.

Krvný tlak

Španielska štúdia sledovala 5000 dospelých ľudí a zistili, že tí ktorí konzumovali viac nízkotučných mliečných výrobkov (odtučnené alebo nízkotučné mlieko) mali v priebehu 2 rokov až o 54% nižšiu pravdepodobnosť vzniku vysokého krvného tlaku oproti skupine ľudí, ktorí konzumovali minimálne množstvo nízkotučných mliečných výrobkov.

V minulosti bol vápnik podozrivý z ovplyvňovania krvného tlaku, no španielski vedci zistili, že len vápnik z nízkotučných výrobkov mal vplyv na znižovanie krvného tlaku.

Metabolický syndróm

Po preštudovaní dát od 827 mužov a žien došli Iránski vedci k záveru, že tí, ktorí konzumovali najviac mliečných výrobkov (mlieko, jogurt, syry) mali menšiu pravdepodobnosť metabolického syndrómu a rozšíreného pásu, čo sú príznaky, ktoré preukazujú zvýšené riziko cukrovky a ochorenia kardiovaskulárneho systému.

Hmotnosť

Nízkotučné mliečné výrobky majú nižšiu energetickú hodnotu, pretože 1g tuk ma dvakrát toľko kcal ako sacharidy alebo bielkoviny. To ešte neznamená, že sa z nich priberá. Tuky sú v rozumnom množstve veľmi prospešné, navyše ak si strážite sacharidy tak váš strach z priberania je neopodstatnený. V prípade redukčnej diéty je vhodnejšie konzumovať nízkotučné výrobky a tým znížiť energetickú hodnotu prijatej stravy. V poslednej dobe pribúdajú dôkazy o tom, že vápnik zohráva úlohu v regulácií telesnej hmotnosti.