Hrozienka si sypte do úst po hrstiach!

Hrozienka si sypte do úst po hrstiach!
8. decembra 2015 tomasharcarik

Hrozienka si sypte do úst po hrstiach!

Malé, hnedé, zvráskavené. A predsa si bez týchto „bradavíc“ už ani len nevieme predstaviť najkrajšie sviatky. Áno, reč je o sladkých hrozienkach, ktoré pri vychutnávaní vianočných koláčov tak veľmi milujeme. Neraz sa pristihneme pri tom, ako v zákuskoch dolujeme tie tmavé guličky a potom zisťujeme, že cukrovinky niekedy konzumujeme len kvôli nim. Aj preto patria už od nepamäti medzi najobľúbenejšie sušené ovocie na celom svete. Okrem sladučkej chuti však poskytujú organizmu aj viacero prospešných živín.

Vynájdené boli náhodne

Prvé zmienky o sušených plodoch sú staré približne 4000 rokov. Hrozienka boli obľúbenou pochúťkou v starovekej Perzii, Mezopotámii, Egypte, Grécku či Ríme. Vplyvom suchých a teplých období ľudia hrozno nechtiac usušili a prišli na to, že je to zdravá pochúťka. Plody niekto niekde zabudol a „prťavý“ zázrak bol na svete. Práve touto náhodou sa po prvom ochutnaní stali hrozienka nielen sladkým, ale hlavne výživným fenoménom. Hrozno sa tak v tých dobách nadobro prestalo pestovať len prioritne na výrobu vína. Najvýznamnejším pestovateľom hrozienok je v dnešnej dobe USA, Čile, Argentína, Mexiko, Grécko, Turecko a Irán. K nám sa dovážajú z gréckeho Peloponézu či Kréty.

„Jedno hrozienko = jedna kvapka krvi“

Túto babičkinu radu by sme nemali brať na ľahkú váhu. Všetci vieme, že červené víno je v primeranom množstve veľmi zdravé a možno sa pýtate, či sa to týka aj hrozienok? Áno, týka. Obsahujú nepatrné množstvo bielkovín či tukov a až 70% jednoduchých, ľahko vstrebateľných cukrov, predovšetkým glukózy a fruktózy. Hrozienka sú bohaté na vitamíny C, E, K, A, B a minerálne látky ako vápnik, železo, horčík, mangán, fosfor, sodík, zinok a draslík. Okrem toho sa v nich vo veľkom množstve nachádzajú antioxidanty, aminokyseliny či vláknina. Keďže obsahujú nepoznateľné množstvo tukov, môžu sa konzumovať aj počas rôznych diét. Antioxidanty, ktoré sa nachádzajú v hrozienkach, dokonca znižujú vznik rakoviny žalúdka a čriev.

Šťastné a hrozienkové Vianoce!

Hrozienkami si môžete dochutiť ovsené vločky, jogurt, kašu, ryžu, tvaroh alebo müsli. Používajú sa aj pri varení k rôznym orientálnym jedlám a nesmú chýbať v dobre známych cereálnych tyčinkách. Nebojte sa ich vsypať do ovocných, ale aj zeleninových šalátov. Večer pri televízii si hrozienka dajte miesto chipsov a hneď sa vám bude zaspávať zdravšie. V najväčších množstvách ich odpradávna pridávame do koláčov, báboviek, buchiet, vianočiek či iných múčnikov. Receptov cukroviniek v kombinácii s hrozienkami existuje nespočetné množstvo. A keďže predstavivosti sa medze nekladú, je už len na vás, ako tieto ovocné „diamanty“ dokážete počas blížiacich sa sviatkov využiť.