Jeme ich málo a pritom posilňujú naše zdravie – ryby

Jeme ich málo a pritom posilňujú naše zdravie – ryby
9. septembra 2015 tomasharcarik

Jeme ich málo a pritom posilňujú naše zdravie – ryby

Viete, ako často by sme podľa odporúčaní mali jesť ryby? Až dvakrát týždenne. Nie iba jedenkrát za rok, na Vianoce. To je však, bohužiaľ, u niekoho realita a smutnejšie je, ak aj naše deti ryby jedia iba na Štedrú večeru. Alebo ani to nie. Lebo im rybacina nie je známa a decká, predsa len, neznáme jedlá do seba dostávajú len veľmi ťažko. Pritom sú práve pre deti ryby obzvlášť dôležité. A to odmala. Pre vývoj centrálnej sústavy, imunitného systému alebo prevenciu viacerých ochorení.

Prospešné omega-trojky

Na rybách sú najcennejšie nenasýtené omega 3-mastné kyseliny. Sú tiež zdrojom železa, zinku, či málo sa vyskytujúceho jódu. Tí, ktorí pravidelne prijímajú práve spomínané omega tri, sú psychicky vyrovnanejší, čo by sme v dnešnej hektickej dobe naozaj mohli oceniť. Tieto mastné kyseliny nám pomáhajú k vysokému veku aj k prevencii srdcovo-cievnych ochorení. Zabraňujú vzniku krvných zrazenín a tak znižujú riziko trombózy. Omega trojku majú v najväčšom množstve morské ryby, ale pochopiteľne, zdravý je aj náš kapor alebo pstruh. Rybie mäso obsahuje aj veľa vitamínov, hlavne A, B a D. Aj veľa minerálnych látok, z ktorých viac nájdete práve v morských rybách. Všetky ryby však majú v sebe dostatok kvalitných bielkovín aj vápnika. Dokonca sú potrebné aj pre budúce matky, podporia rast plodu. Ak si rybičky nepresolíte, tak vám môžu aj znížiť krvný tlak a jód podporí činnosť štítnej žľazy.

Aj ryby treba vedieť pripraviť

Lepšie vám urobia ryby čerstvé, než mrazené a vhodne spracované. Určite nie je najšťastnejšou voľbou vyprážanie, keď tak, naozaj len na tie Vianoce… Na tanier ich stačí obkolesiť zeleninkou či šalátom, nemyslíme teraz majonézový. Dochutiť ich stačí bylinkami, vhodným korením, citrónovou šťavou a je to!

Takže, ak to s tým zlepšením stravovania myslíte vážne, nestačí iba vyradiť hranolky alebo knedlo-vepřo… Ryby sú to pravé orechové, čo na našom jedálenskom stole často chýba. Predĺžia nám život a budeme sa hneď cítiť ako… ako ryba vo vode! A nezabúdajte ani na najmenších. Rybie mäsko by malo spolu s ovocím, zeleninou a mliečnymi výrobkami tvoriť alfu aj omegu detskej výživy.