Nekonečná téma: maslo či margarín?

Nekonečná téma: maslo či margarín?
28. januára 2015 tomasharcarik

Nekonečná téma: maslo či margarín?

Už celé roky vedú maslo a margarín boj o to, ktoré z nich je zdravšie. A počas niekoľkých desiatok rokov sa skóre často menilo. Kedysi dávno, v povojnovom období bol margarín zlý a nekvalitný, vyrábaný z rôznych umelých prísad a obsahoval škodlivé zložky. Spôsobené to bolo hlavne nedostatkom mlieka, smotany a teda masla ako takého. Neskôr prišiel boom v podobe zistení, že nasýtené mastné kyseliny v masle nám a nášmu srdcu nenormálne škodia. A tak sme si všetci povinne na chlieb natierali margaríny, vyrábané z rastlinných tukov. To, že neobsahujú cholesterol, ich predurčovalo na prvé miesto v našom jedálničku. Maslo aj margaríny však prešli za tie roky neskutočným vývojom, neporovnateľne sa zvýšila ich kvalita a zmenil sa aj spôsob výroby.

Dnes sme teda opäť niekde inde. Sú stále medzi nami vedci, ktorí majú na robote zaoberať sa tým, čo jeme a sú to práve oni, ktorí zistili, že tie živočíšne tuky predsa len nebudú také vražedné, ako nám boli pred rokmi vykreslené.

VPLYV NA ZDRAVIE

Najnovšie sú vinníkmi za srdcovo-cievne ochorenia skôr jednoduché cukry, nezdravý životný štýl a mnoho stresu. Nič sa však nedá paušalizovať, ale jednoznačne je prirodzený mliečny tuk obsiahnutý v živočíšnom masle a podávaný v primeranom množstve, dokonca zdraviu prospešný. Pokiaľ teda netrpíte morbídnou obezitou alebo nemáte lekárom nariadenú špeciálnu diétu. Pre bežného človeka však pravé maslo, s 82% tuku, má skôr pozitívny efekt na zdravie. Všímajte si teda zloženie. Maslá Melina sú takýmito tradičnými čerstvými výrobkami, ktoré spĺňajú predstavy aj náročných konzumentov.

Natierať maslo na chlieb platí obzvlášť v prípade detí. Tie v útlom veku rýchlo rastú, vyvíjajú sa a preto potrebujú dostatok tukov, ako najvýznamnejší zdroj energie. Maslom si do organizmu navyše pridajú vitamíny rozpustné v tukoch, ako A alebo D. Dokonca aj cholesterol je pre detičky potrebný na vývoj mozgu aj vyzrievanie orgánov.

Našťastie, svet nie je iba čierny a biely a tak sa aj v prípade dilemy medzi maslom a margarínom treba riadiť zdravým rozumom. Obe patria medzi vyváženú zdravú stravu a jedno by malo byť z času na čas prestriedané tým druhým. Melina ponúka aj maslo so zníženým obsahom tuku.

Naše telo potrebuje všetko. Rastlinné tuky by mali určite prevažovať nad živočíšnymi, ale maslo isto nie je strašiakom. A ako to teda zladiť tak, aby nám maslo, ako zdroj živočíšnych tukov a vitamínov, napokon neuškodilo? Tajomstvo tejto záhady tkvie zrejme v množstve. Dvojcentimetrová vrstva masla na bielom pečive každé ráno asi nebude správnou cestou. Podobne ako úplné vyradenie masla z jedálnička. Treba mať teda zdravý úsudok a tak, ako v iných oblastiach, aj tu platí: všetko s mierou.