Okuliarnici, prečo vám mrkva ešte stále nezlepšila zrak?

Okuliarnici, prečo vám mrkva ešte stále nezlepšila zrak?
23. septembra 2016 Patrik Boďo

Okuliarnici, prečo vám mrkva ešte stále nezlepšila zrak?

Varená, dusená, pečená. Kašičková, pyrová, strúhaná. Mrkva sem, mrkva tu, mrkva tam. Mrkva všade! Mrkva alias „zubatá“ (ako tá z Perinbaby), nás prenasleduje od narodenia. No dobre, už od narodenia nie, no od takých 2-3 rokov sa nám s kosou v ruke určite vysmievala. A z čoho je tej oranžovej potvore tak smiešne?

Pučíme ako za ligu, no „patrónmi“ sme stále!

Pýtate sa, akými patrónmi, preboha. No predsa tými slepými, samozrejme. Koľko sme sa len napočúvali o zázračných vitamínoch alias dioptriách, ktoré nám zaručia orlí zrak? Síce existuje nekonečné množstvo ľudových múdrostí, ktoré sa počas detstva dostávali do nášho podvedomia, no mnohé z nich (pri všetkej cti k našim materiam) treba zaradiť k mýtusom. Jednou z takýchto „múdrostí“ je aj tá o mrkvových šošovkách. Zelenina síce prospieva očiam, no ide o pravdu len do určitej miery, pričom tá je naozaj nízka.

Rozsudok pre beta-karotén: „vinný!“

Celá podstata zveličenej, poriadne nafúknutej pravdy, sa ukrýva v beta-karoténe. Ten mrkva obsahuje vo veľmi veľkom množstve. Táto látka nie je len tým, čo pleti najmä počas letných horúčav nesmierne prospieva, ale podieľa sa na dôležitej chemickej premene, z ktorej vzniká vitamín A. Ten je skutočne blahodarný pre naše oči. Bohatým zdrojom tohto vitamínu je však aj mlieko, syr a ďalšie mliečne výrobky. Nájdeme ho aj vo vaječnom žĺtku alebo v pečeni. Tieto produkty však ani zďaleka nie sú, aspoň čo sa týka vzhľadu, tak atraktívne, ako taká mrkva. Peknú, oranžovú farbu, ma za následok znova beta-karotén, ktorému tak treba (ne)ďakovať za to, že nám naši rodičia pchali mrkvu do úst už v tak útlom veku. Aké dieťa by predsa odolalo nastrúhanej, oranžovej a tak sladkej mrkvičke?

Dosť bolo mýtov. Čo tak si nastrúhať zdravie?

Podľa nášho názoru aj tak prababičky vždy tušili, že sa mrkvu deťom neoplatí pripravovať na X spôsobov len vďaka ostrejšiemu zraku. Zelenina totiž významným spôsobom chráni žalúdok a črevnú sliznicu, zvyšuje chuť na jedlo a zlepšuje zažívanie. Varená mrkva na troške tuku je z hľadiska využiteľnosti spomínaného beta-karoténu lepšia ako mrkva surová. Tá surová vďaka vysokému obsahu vlákniny zase podporuje správnu funkciu čriev. Naopak varená mrkva sa používa na hnačky, pričom pomáha z tela odplavovať škodliviny. Okrem toho obsahuje vitamíny B, C, E a minerály ako sú horčík, fosfor, draslík a vápnik. V neposlednom rade mrkva rozjasňuje a spomaľuje starnutie pleti. Tak zajace, nabrúste si zuby a hor sa do chrumkania mrkvy.