Zaplňte žalúdok vlákninou

Zaplňte žalúdok vlákninou
8. júna 2015 tomasharcarik

Zaplňte žalúdok vlákninou

Čo je zač?

Vláknina je rastlinného pôvodu, v našom tele nestráviteľná. Nemá žiadnu energiu a úžasná je v tom, že zväčšuje svoj objem. Zalejete ju a ona v bruchu napučí. Tým pádom zaberie oveľa viac miesta a vy ste nasýtení. Nemáte pocit hladu, neprejedáte sa. Aké jednoduché, však? Pre toto sa odporúča pri chudnutí. Ale jasné, že samotná vláknina vám telo nevyrysuje ako z katalógu. Až také zázračné účinky nemá. No pri chudnutí je rozhodne pomocníkom.

Prospešná pre všetkých

Pomáha však aj tým, čo majú problémy so zápchou, nafukovaním alebo celkovo potrebujú napraviť trávenie. Vďaka nej sa to totiž v našich črevách hýbe a vláknina ich udržiava zdravé. Nezabúdajte sa ale dostatočne nalievať vodou, zabránite zbytočnej plynatosti. Zo zdravotného hľadiska má ďalej pozitívny vplyv na zníženie cholesterolu. Ten totiž naviaže na seba a keďže vláknina sa počas svojej cesty tráviacim traktom nemení ani nerozkladá, cholesterol sa spoločne s ňou vylúči von. Znižuje sa tak aj riziko srdcovo-cievnych ochorení, niektorých druhov rakoviny alebo cukrovky, vláknina pomáha udržať stabilnú hladinu cukru v krvi.
Odporúčaná denná dávka je 20 až 35 gramov za deň. Predávkovania sa báť nemusíte, väčšina z nás jej má nedostatok. Ale na druhej strane, preháňať to netreba, ak sme doteraz mali vlákniny málo, nie je dobré jej zrazu prijať obrovské množstvo. Hrozí plynatosť, zápcha a zhoršené vstrebávanie niektorých látok.

Kde sa nachádza

Vlákninu hľadajte hlavne v zelenine aj ovocí. Kukurica, brokolica, kel… Listová zelenina všeobecne alebo strukoviny. Z ovocia treba v prvom rade vyzdvihnúť jablko. Samozrejme neošúpané. Práve v šupke je jej dostatok. Podobne na tom budete aj s hruškou. Vlákninu si však dodáte aj malinami alebo sušeným ovocím – dosť jej majú figy, slivky, marhule… To sú známi pomocníci proti zápche. Nezabúdajme ani na obilniny. Hnedá ryža, pohánka a celozrnné pečivo. Hojne jej majú aj ovsené vločky, ktoré sú synonymom zdravého stravovania vôbec. Tak na ne nezabúdajte. Naložte si ich pred seba na raňajky alebo na desiatu. Nemusíte s tým mať žiadnu zbytočnú robotu. Melina pre vás vyrába už namiešanú ovsenú kašu. Natur aj s príchuťami…