×
Your cart is empty.
Ako zdravšie žiť
10. júna 2015 BAJAN Wordpress

Ako zdravšie žiť

Posted in Blog

Ako zdravšie žiť

Stravujeme sa prirýchlo

Hlavným problémom tejto doby je, že ľudia sa prejedajú a málo hýbu. A to, čo do seba natlačia, je zvyčajne ešte aj nezdravé. Vysokotučným potravinám by sme sa teda mali skôr vyhýbať. Aj keď, úprimne povedané, pokiaľ prevláda zdravá strava nad nezdravou, a to aspoň v pomere 80:20, tak aj tie nezdravé jedlá sú v poriadku. Lebo to znamená, že si ich doprajeme len výnimočne a v malom množstve a to nám tým pádom toľko neuškodí.

Ach tá zelenina

Všeobecne však hádam skoro všetci jeme málo zeleniny. Takže tu treba pridať. Podstatná je hlavne čerstvá a samozrejme, pridať si na desiatu alebo olovrant ovocie má takisto svoj význam. Dostaneme do seba mnoho vitamínov, vlákninu a žiadne tuky. Dokopy sa stále hovorí o čísle päť. Teda päť porcií zeleniny a ovocia denne. Ak si ich budete pridávať ku každému jedlu, tak to nebude také nemožné.

Varme! Doslova

Ďalšou zásadou je tiež menej soliť. Nechmátajte hneď soľničku, keď ste ešte ani nestihli jedlo ochutnať. Namiesto soli vyskúšajte, prípadne, nejaké iné korenie. Tu sa trošku dostávame aj k samotnej príprave jedla. Nemali by ste vyprážať a vypekať na masti alebo oleji. Skúste si jedlo radšej uvariť, udusiť, pripraviť na pare alebo grile. Z pečiva uberte. Jedzte ho menej a keď tak, celozrnné. Z nápojov je najvhodnejšia čistá voda, to je jasné.

Dbajme aj na bielkoviny

Jedzte pravidelne a nevynechávajte žiadne z hlavných jedál. Všímajte si aj obaly potravín. Čítajte kalórie, obsah živín, hlavne teda tukov. Hľadajte vysoký obsah vlákniny, tá vás dokáže dobre zasýtiť. Často pite. Doprajte si kvalitné bielkoviny. Ak už máte nadváhu, hľadajte nízkotučné alebo odtučnené mliečne výrobky. Ak ste zdraví, pokojne aj polotučné alebo s vyšším obsahom tuku, dôležitá je striedmosť a to, že v takýchto výrobkoch nájdete pre zmenu aj viac vitamínov a ostatných látok.

Športu zdar!

No a v neposlednom rade sa treba začať hýbať. Chodiť po schodoch. O zastávku na MHD ďalej. Prechádzať sa, bicyklovať alebo začať pomaly, postupne, opatrne s behom. Plávanie je úplne super. Pomáha celému telu. Začína nám sezóna, ktorá bude priať rôznym športovým aktivitám vonku, tak ju treba využiť a rozhýbať sa.