×
Your cart is empty.
Úspech športovca závisí od správnej výživy
29. februára 2016 Ivana Maruscakova

Úspech športovca závisí od správnej výživy

Posted in Blog

Úspech športovca závisí od správnej výživy

Patríte medzi vrcholových športovcov, alebo si len radi aktívne zašportujete vo voľnom čase, no aj napriek tomu sa necítite tak, ako by ste sa chceli a ako by ste sa aj mali cítiť? Skôr na sebe pociťujete zhoršenú regeneráciu organizmu, trvalú únavu so slabou formou či zníženú obranyschopnosť? Dôvod, prečo je tomu tak, existuje iba jeden. Špičkový výkon s optimálne fungujúcim organizmom je bezpodmienečne podradený nielen tvrdému tréningu, ale hlavne stravovaciemu režimu!

Kto „nepučí“, nech radšej ani nešportuje!

Zdravo upravená strava a správne stravovacie návyky preukázateľne pomáhajú pri akomkoľvek športovom výkone a to či už ide o vrcholový šport, plávanie alebo turistiku. Dokonca všetci by sme mali vo svojom jedálničku dodržiavať aspoň základné pravidlá zdravej výživy, pričom aktívne žijúci ľudia a športovci dvojnásobne. Primeraná dodávka správneho jedla a tekutín má rozhodujúci podiel na športovej výkonnosti. Napriek tomu sa hlavne z neznalosti stále veľa športovcov stravovacími chybami pripravuje o zaslúžené úspechy.

Výhody správneho stravovania sú nenahraditeľné

Kvalitnou stravou je u vrcholového športovca možné dosiahnuť nielen optimalizáciu tréningového procesu, ale aj oddialenie únavy, zvýšenie a zintenzívnenie výkonnosti, odolnosti a pozornosti športovcov. Z dlhodobého hľadiska sa tiež zníži opotrebovanie organizmu a urýchli sa jeho regenerácia. Nevhodná skladba stravy má potom za následok únavu a s ňou súvisiace predĺženie regenerácie, úbytok aktívnej hmoty, nárast tukového tkaniva a pokles imunity, ktorý vedie k chorobnosti a väčšiemu riziku úrazov.

S cmarom až na vrchol!

Hoci je správna výživa omieľanou témou dnešných športovcov, stále existuje veľa tých, ktorí vyváženú stravu nepovažujú za podstatnú. A keď áno, veľakrát sa debaty športovcov točia okolo iontových nápojov, energetických tyčiniek či proteínových doplnkov. Tie však tvoria iba malú časť z výživy, ktorú by mali športovci dodržiavať. Medzi základné živiny patria samozrejme sacharidy, tuky a predovšetkým bielkoviny, z ktorých sú tvorené svaly či telesné tkanivá. Dobrým zdrojom bielkovín je (ako inak) mlieko, hydina, ryby, mäso, alebo vajcia. Keď rozmýšľate nad tým, čo budete piť a čo vás dokonale osvieži po náročnom výkone, ponúka sa hromada možností. Obyčajná voda, energetické drinky Gatorade či Powerade, alebo siahnete po bielkovinami nadupanom proteíne? Účinky týchto nápojov na organizmus už poznáte. Čo tak vyskúšať cmar od Meliny, ktorý sa vďaka nízkemu obsahu tuku radí k ideálnym potravinám pre športovcov? Aby ste si mliečny nápoj mohli dokonale vychutnať po tréningu či inom fyzickom výkone a piť ho samostatne, bez žiadnych príloh, vyskúšajte cmar jahoda, pečené jablko, alebo stracciatella. Na zdravie, športovci!